Ke stažení: clanek_the-grandmaster-estet-nebo-rvac.pdf
O životě Yip Mana v nesmrtelném snímku kultovního režiséra Wang Kar Waie
Téměř devět let uplynulo od doby, kdy přišel do kin "Ip Man" Wilsona Yipa, v němž ztvárnil akční hrdina Donnie Yen v očích širší veřejnosti velmistra našeho bojového umění. Úspěchy v kinech po celé Asii, stejně jako v Evropě a USA, zavdaly důvod pro pokračování v roce 2010. A ve stejném roce naskočil do rozjetého vlaku i Herman Yau, který svým "Ip Man Zero" přispěl do kin příběhem našeho velmistra Yip Mana z období jeho raného mládí.
Žánr "životopisný film" ve spojení s "Ip Manem" pak ještě zájem o tyto snímky znásobil, takže se filmy popisující a osvětlující život jedné osoby prakticky staly rovnými psané biografii. To bylo bohužel v tomto případě mylné označení, vedoucí také postupně k celé řadě nejasností.
Málokdo ví, že již v roce 2008 existovaly zprávy a indicie, že se o příběh Yip Mana zajímá i další režisér, který by téma rád zfilmoval. Přesněji bylo toto v plánu již několik let před uvedením sníku Wilsona Yipa, mělo však trvat až do roku 2013, než se projekt pod názvem "The Grandmaster“ (Velmistr) dostal na obrazovky a mj. otevřel i 63. Berlinale. Dlouhé přípravy a atraktivní zúčastněné osoby vyšroubovaly očekávání veřejnosti do závratných výšin, nakonec však výsledný film nemohl dostát všem z nich.
Ukázalo se, že za projekt "The Grandmaster" nebyl odpovědný nikdo jiný, než ředitel Wong Kar Wai. Byl to právě Wong, kdo dal hongkongskému filmu 90. let svými snímky jako "Chungking Express" nebo "Padlý anděl " jedinečný vizuální jazyk a neotřelou vypravěčskou strukturu, ale zajistil mu i celosvětovou pozornost a uznání. "The Grandmaster“ byl druhým snímkem na motivy bojových umění ve Wongově režii. Jako vedoucí muž si vybral pro roli Yip Mana slavného Tony Leung Chiu Wai – jednoho z nejprestižnějších hongkongských herců, který, ačkoli sám nepraktikoval žádné bojové umění jako například Donnie Yen, byl už v minulých letech velice přesvědčivý jak ve snímcích s tématikou bojových umění ("Hero“), tak v komediích, jako jsou akční klasiky od Johna Woo ( "Hard Boiled", "Bullet in the Head").
Tony Leung ztělesnil velmistra WingTsun s elegantní zdrženlivostí a rozvinutým smyslem pro slušnost, morálku a etiku, zároveň se mu podařilo zůstat přesvědčivý i v bojových scénách.
O co ve snímku jde?
Navzdory původním deklaracím nepojednává film výhradně o životě a skutcích Yip Mana, nicméně se drží v jejich rámci. Na začátku se mistr bojových umění Gong chce vzhledem ke svému věku odebrat na odpočinek. Jeho práci v severní Číně lze vděčit za to, že velké styly Severu, včetně Xing Yi Quan a Ba Gua Zhang, jsou spojeny v jednu federaci, přičemž jeho vlastní bojové umění silné stránky obou bojových stylů kombinuje. Na Severu už jmenoval svého chráněnce Ma Sana nástupcem, přeje si však uskutečnit ještě poslední bitvu se zástupcem Jihu.
Mistři Jihu vyberou Yip Mana za vhodného kandidáta, ten však nejprve odmítne, vědom si svého postavení v řadách mistrů Jihu. Yip Man nakonec boj vítězně zvládne, což dceru mistra Gongy, Gong Er (úžasně jemnou, rezervovanou a cílevědomou Zhang Ziyi), nenechá chladnou, a proto Yip Mana také vyzve k boji. Tento střet Yip Man prohraje nejen pro začínající milostnou zápletku mezi ním a Gong Er, ale také pro jeho silnou touhu spatřit znovu tajné rodinné umění - 64 rukou rodiny Gong. Touha, která se nakonec nesplní, stejně jako nedojde naplnění náklonnost mezi ním a Gong Er, neboť se oba cítí příliš zavázáni svým ideálům a poslání.
V tomto okamžiku je již zřejmé, že tato adaptace života velmistra Yip Mana nestaví do popředí životopisnou přesnost, ale spíše chce vyprávět složitý příběh kolem této postavy. A některé dějové linky tohoto příběhu zavedou diváka k vnímání jak jednotlivých charakterů, tak do světa bojových umění, jeho filozofie a morálky.
Ani fanoušci akce a samotného Wing Tsun nepřijdou zkrátka. Nejzajímavějším bojem v tomto snímku je střet mezi Gong Er, dcerou mistra Gong, a jeho nástupcem na Severu, Ma Sanem. Na jednom vlakovém nádraží se zde za noční sněhové bouře setkají Xing Yi a Ba Gua a vytvoří tak působivé bojové vyvrcholení celého filmu.
"The Grandmaster" není film o WingTsun a není to film o Yip Manovi. Můžeme dokonce diskutovat o tom, zda je to vůbec film o bojových uměních. Určitě je to však vizuálně ohromující, opulentní a vysoce cenný snímek o čínském bojovém umění, jeho protagonistech, jeho filozofii a myšlení jeho velmistrů. Původně byl film oznámen jako „The Grandmasters“ (Velmistři), a množné číslo v názvu by jej vystihovalo daleko lépe, neboť v podstatě líčí osudy pěti mistrů. Umělecky hodnotným dílem však tento snímek nepochybně zůstává a nadále dělá dobrou image našemu bojovému umění.
Zdroj: Magazin WING TSUN WELT, číslo 37 str. 48-51,
„The Grandmaster - Schöngeist oder Schläger“
Překlad: Kateřina Hadrabová
Grafická úprava PDF: Jiří Fictum
Filmové vyprávění příběhu o velmistru Ip Manovi obsahuje biografické rysy jen zčásti, faktický životopis si však můžete přečíst v článku „Yip Man – život pro WingTsun“, který se zakládá na historicky doložitelných faktech.
O jiném filmovém zpracování Ip Manova příběhu, rozděleného do tří samostatných filmů, můžete nalézt v článku „Filmová série IP MAN“.
clanek_the-grandmaster-estet-nebo-rvac.pdf clanek_the-grandmaster-estet-nebo-rvac.pdf |
otevřít | stáhnout |